Over mijn blog

Ooit een 'Rocket Scientist' maar al heel snel gesnapt dat ik niet moet rekenen aan raketten (mijn enige praktijkervaring: Ariane 501 -nee, ik was het niet!). Andere mensen enthousiast maken zit me meer in het bloed.
Na negen jaar bij ESA ben ik nu geland bij mijn thuishaven, de TU Delft, als woordvoerder/communicatie adviseur.

Dit blog gaat soms over ruimtevaart, maar meestal over mijn ervaringen in het communicatievak. Persoonlijk vind ik dat journalisten en voorlichters wel wat opener mogen zijn over hun samenwerking. Daarom probeer ik hier inzicht te geven in de afwegingen en keuzes die ik maak. Dat kan niet altijd, maar vaak ook wel.

Volg me op Twitter Bezoek mijn LinkedIn profiel email me op m.vanbaal@tudelft.nl
+31 (0) 15 2785454

Categories

Disclaimer

De meningen ge-uit door medewerkers en studenten van de TU Delft en de commentaren die zijn gegeven reflecteren niet perse de mening(en) van de TU Delft. De TU Delft is dan ook niet verantwoordelijk voor de inhoud van hetgeen op de TU Delft weblogs zichtbaar is. Wel vindt de TU Delft het belangrijk - en ook waarde toevoegend - dat medewerkers en studenten op deze, door de TU Delft gefaciliteerde, omgeving hun mening kunnen geven.

‘Mission Control, Media 1…..’

Ik ga vanaf zondag heul veel autorijden. Ook daar denk je ‘ach, hoe moeilijk kan het zijn’. Gewoon een beetje 3000 km achter een zonnewagen aankarren en dan kom je er wel. Niet dus, met Nuna7 mee rijdt een hele karavaan. En die karavaan moet strak georganiseerd, want je rijdt op een openbare weg, waar ook Australië’s beruchte Road Trains rondrijden. Dicht achter elkaar rijden mag sowieso niet, want dat hindert het overige verkeer teveel. Veiligheid is het belangrijkst, maar daarnaast mag je ook geen minuut overbodig tijd verliezen. Dus lijkt het rijden op een militaire operatie, inclusief strakke regels omtrent het gebruik van ‘bakkies’. En wee je gebeente als je je niet in aan de regels houdt. Dus even een stukje video schieten is op zichzelf al een ‘project’.
Eerst maar even die karavaan. Een zonneauto rijdt niet alleen. Komt ie, hou je vast:


Meteo
Helemaal voorop rijdt Meteo, op 100 km voor het konvooi uit. Zijn taak is simpel: wat wordt het weer verderop? Op basis daarvan bepaalt het team de racestrategie. Meteo rijdt de hele dag alleen, maar heeft een voordeel: op zijn dak staat de geluidsinstallatie. Heersende subwoofers. Nu ja, behalve wat kangoeroe’s heeft niemand er last van.

Pre-scout
Ongeveer een kwartier voor Nuna7 rijdt ‘Pre-scout’. Taak? Dooie kangoeroes van de weg slepen (een stuk of 10 tijdens de race) , waarschuwen voor tegemoetkomend verkeer, bijvoorbeeld extreem zware transporten waarvoor uitgeweken moet worden. Pre-Scout prepareert ook de pitstops. Voor Nuna7 bij de verplichte controlestops aankomt moet er een zeiltje klaarliggen en van alles klaarstaan. En mocht er onderweg een ander team in de buurt zijn: even een kijkje nemen.

Scout
500 meter voor Nuna7 rijdt Scout. Deze auto is de ogen en oren van de coureur in Nuna7. Gaten in de weg, wildroosters, tegenliggers: Scout geeft het door aan de coureur. Bovendien waarschuwt Scout tegenliggers dat ze een zonnewagen tegen komen.

Nuna7
De zonnewagen zelf.

Mission Control
Na Nuna7 is Mission Control verreweg de belangrijkste auto. Dit is het zenuwcentrum van de organisatie, op 500 m achter de zonnewagen. Via een draadloze verbinding zien ze precies hoe hard Nuna7 rijdt, hoe veel energie er in komt en hoeveel er verbruikt komt. Als je vanuit de karavaan iets wilt, bijvoorbeeld Nuna7 inhalen, dan mag dat alleen met toestemming van Mission Control. Aan boord zitten de raceleiders en de teamstrategen. De meest ervaren kracht aan boord van Mission Control? Wubbo Ockels. Ondanks zijn ziekte is hij er ook deze editie gewoon bij, een vaste waarde aan boord. Hij reed de race al vijf keer.

Support-1
Direct achter Mission Control zit Support1. Taak? Problemen fixen. Uiteraard gaat er wel eens wat mis, bijvoorbeeld een lekke band, en dat moet zo snel mogelijk worden verholpen want elke minuut telt. Support-1 moet dus altijd in de buurt blijven, daarin zit ook al het benodigde gereedschap, en uiteraard de handigste teamleden.
Scout, Nuna7, Mission Control en Support-1 vormen het kernkonvooi.

Support-2
Support-2 heeft wat meer bewegingsruimte dan Support-1. Daar zitten ook een paar cameramensen in, en verder is support-2 vliegende keep. Support-2 is ook de ‘reserve-Mission Control’. In de race is het om veiligheidsreden verplicht dat achter elke zonnewagen een Mission Control rijdt. Uiteraard wil je niet moeten wachten omdat Mission Control een lekke band heeft. Dus is er een backup. Aan alles is gedacht.

Media-1 en Media-2
Er zijn twee auto’s voor de PR, de twee fotografen (de nuna-veteranen HP en Jorrit) en de cameramensen. Dat zijn sinds een paar jaar studenten van de HKU. Ze registeren de race en sturen de informatie door naar Nederland voor gebruik door andere media.

Truck
Elk team heeft een eigen vrachtwagen, waarop alle spullen voor het bivak meegaan. Want je moet stoppen naast de weg om 17.00 u, ongeacht waar je dan bent. En dat is in Australië per definitie in de middle of nowhere. De vrachtwagen van het Nuon Solar Team wordt gereden door Eric en Marco. Ook Eric is een Nuna-veteraan, nu al voor de vijfde keer mee.
De truck kan Nuna meestal niet bijhouden tijdens de race, dus de truck vertrekt ’s ochtends als met Meteo als eerste, wordt onderweg ingehaald en sluit ’s avonds weer aan. Overigens gaat de prijs voor de ‘vetste truc’ naar de Universiteit van Michigan.

En dat is dus allemaal nodig voor 1 zonnewagen. Het moge duidelijk zijn dat strakke discipline nodig is om onnodig tijdverlies en risico’s te voorkomen. De mediawagens rijden vaak ergens achteraan, maar moeten natuurlijk wel af en toe naar voren om beeldmateriaal te verzamelen. Pier, oud teamleider van Nuna6 legde me gisteren even uit hoe dat dan moet.

 

  1. Je haalt eerst op een veilige manier andere konvooi auto’s en het normale wegverkeer in tot je achter Mission Control zit. Daar mag je niet langs.
  2. Je vraagt permissie aan Mission Control:
    1. Media2: ‘Mission Control, Media-2.’
    2. MC:  ‘Media 2, Mission Control’
    3. Media2: ‘kan ik een driveby maken voor video?’
    4.  Scout: “de weg is vrij’
    5. MC: ‘je hebt toestemming’’

En dat is alleen als je mazzel hebt. Meestal zegt scout ‘hold’ en zal je moeten wachten.  En daarna mag je – als het naar je eigen inschatting ook veilig kan- Mission Control inhalen, langszij aan Nuna7 gaan rijden en beelden schieten. Daarna rij je door en haal je scout in. Verderop kan je langs de weg staan om daar videomateriaal te schieten. Je sluit weer achteraan.

Vink. Nuna7 rijdt door. Die wacht op niemand.

Michel

Be Sociable, Share!

1 comment

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *

© 2011 TU Delft