Over mijn blog

Ooit een 'Rocket Scientist' maar al heel snel gesnapt dat ik niet moet rekenen aan raketten (mijn enige praktijkervaring: Ariane 501 -nee, ik was het niet!). Andere mensen enthousiast maken zit me meer in het bloed.
Na negen jaar bij ESA ben ik nu geland bij mijn thuishaven, de TU Delft, als woordvoerder/communicatie adviseur.

Dit blog gaat soms over ruimtevaart, maar meestal over mijn ervaringen in het communicatievak. Persoonlijk vind ik dat journalisten en voorlichters wel wat opener mogen zijn over hun samenwerking. Daarom probeer ik hier inzicht te geven in de afwegingen en keuzes die ik maak. Dat kan niet altijd, maar vaak ook wel.

Volg me op Twitter Bezoek mijn LinkedIn profiel email me op m.vanbaal@tudelft.nl
+31 (0) 15 2785454

Categories

Disclaimer

De meningen ge-uit door medewerkers en studenten van de TU Delft en de commentaren die zijn gegeven reflecteren niet perse de mening(en) van de TU Delft. De TU Delft is dan ook niet verantwoordelijk voor de inhoud van hetgeen op de TU Delft weblogs zichtbaar is. Wel vindt de TU Delft het belangrijk - en ook waarde toevoegend - dat medewerkers en studenten op deze, door de TU Delft gefaciliteerde, omgeving hun mening kunnen geven.

Scenario Table Top Scicom

Table-Top Excersise wetenschapscommunicatie Leiden

  1. De Wetenschapper
  • Wie ben je: je doet onderzoek naar de werking van catalysatoren in auto’s en hoe die verbeterd kunnen worden. Je naam is Henk de Boer, je bent een grote autoriteit in je onderzoeksveld en je bent een hele goede spreker
  • Wat zijn je feiten:
    • Je weet dat katalysoren bedoelt zijn om stikstofoxiden (NOx) en roet uit de uitlaatgassen te halen, daar worden ze op ontworpen. Daarnaast komt er CO2, CO en water uit de uitlaat, maar dat boeit in de buitenlucht niet zo.
    • je weet dat CO uit de uitlaten in de buitenlucht verwaarloosbare invloed heeft op de volksgezondheid. Daar is nooit onderzoek naar gedaan. CO is wel gevaarlijk in binnenruimtes, er gaan per jaar 40 mensen dood aan koolmonoxidevergiftiging. Ook plegen er een handvol mensen zelfmoord door hun uitlaatgassen in de cabine te leiden, dan is CO wel dodelijk. Maar dat is een extreme situatie.
    • Je onderzoek wordt deels gefinancierd door BOVAG, een koepelorganisatie van autodealers, maar je kunt onafhankelijk je werk doen. Die financiering heeft je faculteit niet bekend gemaakt, niemand weet dat verder. Je geeft regelmatig lezingen, vaak ook voor grote autobedrijven. Daar krijg je een leuk extra zakcentje voor.
  • Wat je wilt: rustig je onderzoek kunnen doen, want daar ben je gepassioneerd over

 

Opdracht:

  • je beginpunt: je bent weinig zichtbaar, je wordt als betrouwbaar gezien, en er is geen ophef over je: VSBL:10, RLBT 80, Fzz: 0
  • Waar wil je uitkomen? Je wilt je zichtbaarheid vergroten, maar ZONDER ophef over jezelf te veroorzaken of je betrouwbaarheid aan te tasten. Dus: VSBL >50, RLBT >80, Fzz <20

 

 

Table-Top Excersise wetenschapscommunicatie Leiden

 

 

  1. De onderzoeksjournalist
  • Wie ben je: Je bent een onderzoeksjournalist, Friso van Klaveren, van een TV programma (Zembla) dat maatschappelijke issues aankaart. Je bent gedreven en je wilt jezelf als jonge journalist stevig op de kaart zetten – je werkt nu nog op een tijdelijk contract en hoopt op een vast contract. Je hebt een groot wantrouwen tegen bedrijven (die liegen) en overheden (die stoppen dingen onder het tapijt). Met wetenschap heb je geen ervaring.
  • Wat zijn je feiten:
    • Je hebt een tip gekregen van iemand bij de RDW dat uit metingen bleek dat een groot merk (volkswagen) sjoemelt met de uitstoot. De motoren stoten 100x keer meer koolmonoxiden uit dan de fabrikanten melden. De instellingen van de motoren veranderen zodra de motor warm is, waardoor de motor veel zuiniger is maar wel meer koolmonixide gaat uitstoten, veel hoger dan de norm. Je hebt het uitgezocht en het blijkt te kloppen. Je hebt onderzoek gedaan (google) naar CO en ontdekt dat de stof in hoge concentraties dodelijk kan zijn. Je bent trouwens slapend lid van Groenlinks en van Greenpeace, in een vorig leven heb je nog in Duitsland in de cel gezeten wegens een actie over luchtvervuiling, maar dat weet niemand.
    • Je hebt groen licht van je baas om het verhaal te brengen.
  • Wat je wilt:
    • Je wilt scoren. Je hebt een grote misstand gevonden, en je wilt dat iedereen het weet. Je wilt ook dat iedereen het weet dat jouw programma Zembla het heeft ontdekt. Je weet dat er weinig mensen naar Zembla kijken, dus je hebt aandacht van andere media nodig, zodat je persoonlijke ster gaat reizen.

 

Opdracht:

  • je beginpunt: je bent vrij onbekend, als journalist in het algemeen weinig betrouwbaar geacht, en er is geen ophef over je: VSBL: 0, RLBT 30, Fzz: 0
  • Waar wil je uitkomen? Je wilt vooral je persoonlijke zichtbaarheid en eventueel je betrouwbaarheid vergroten (maar dat is bijzaak), enige ophef word in jouw kringen eerder als aanbeveling dan als probleem gezien dus daar lig je niet wakker van. Dus: VSBL >80, RLBT >50, Fzz <6

 

 

 

 

  1. De massamedia
  • Wie ben je: je bent ‘de grote media’, denk aan de Telegraaf, NOS Journaal, RTL Nieuws, NU.nl
  • Wat zijn je feiten: je moet zoveel mogelijk nieuws produceren voor zo weinig mogelijk geld. De budgetten staan onder druk en hoe sneller je nieuwsitems kan maken, hoe beter het is.
  • Wat je wilt: clicks, kijkcijfers, want je bestaat bij gratie van advertentieinkomsten. Maar je hebt ook een journalistieke roeping, want je wilt ook betrouwbaar gevonden worden door het publiek. Wat je niet teveel wilt is reclame maken voor een ander journalistiek medium. Als bronvermelding moet, dan doe je het wel, maar liever maak je het nieuws met een eigen invalshoek.

Opdracht:

  • je beginpunt: je bent heel zichtbaar, je wordt als redelijk betrouwbaar gezien, en er is af en toe wat ophef over je: VSBL:100, RLBT 60, Fzz: 10
  • Waar wil je uitkomen? Je zichtbaarheid is geen probleem, maar je wilt je betrouwbaarheid groter maken. Zonder al te veel ophef over jezelf te veroorzaken. Dus: VSBL 100, RLBT >70, Fzz <10

 

 

 

 

  1. Het shockblog
  • Wie ben je: je bent het shockblog Geenstijl. Je houdt van rellen en je hebt een grote groep trouwe volgers, je reaguurders. Digitaal fikkie stoken is je hobby. Inhoudelijk maakt het je meestal geen zak uit, maar je houdt van jennen. Linkse hobbies zijn je vast prik, daar maak je graag gehakt van.
  • Wat zijn je feiten:
    • Je weet nog niks, je zit lekker in je mancave en de online vrimibo voor te bereiden. Chill.
    • Volkswagen draait momenteel een grote advertentiecampagne op je blog, dat levert lekker geld op 250.000 euro. Die heb je nodig, want je weblog zit in financieel zwaar weer.
  • Wat je wilt:
    • Je wilt vooral je trouwe achterban tevreden houden zodat ze vaak naar je site komen (je verkoopt daar advertentie), en je wilt ook lekker klieren en tegen heilige huisjes aanschoppen. Het hoeft niet waar te zijn, als het maar gedoe geeft.

Opdracht:

  • je beginpunt: je bent vrij zichtbaar, betrouwbaarheid boeit jouw en je achterban niet en ophef is middelname: VSBL:40, RLBT 20, Fzz: 40
  • Waar wil je uitkomen? Je wilt je zichtbaarheid vergroten, betrouwbaarheid boeit niet, en hoe meer ophef hoe beter. Dus: VSBL >80, RLBT >0, Fzz >80

 

 

 

  1. De politicus
  • Wie ben je: Je bent Jitske Herenhuis, jong kamerlid van GroenLinks. Je moet jezelf snel gaan bewijzen, zeker nu want de verkiezingen komen eraan en de partij staat slecht in de peilingen. Het is maar sterk de vraag of je een verkiesbare plek krijgt. Je hebt de portefeuille milieu, maar je bent nog niet erg zichtbaar geweest. Je zit in de oppositie, maar tot nu toe heb je het de minister van Milieu nog niet echt moeilijk kunnen maken. Ze heeft je openlijk gekleineert en dat zit je dwars
  • Wat zijn je feiten:
    1. Je weet dat een jonge journalist van Zembla bezig is met een scoop over gesjoemel met uitstoot van volkswagens, hoe het precies zit weet je niet. Dat past precies in jouw straatje, want je wilt benzineauto’s verbieden en liefst zo snel mogelijk. Je weet dat dat goed ligt bij de achterban, die hebben een hekel aan de grote autoconcerns die hun belangen verdedigen en zo het milieu verpesten.
    2. Je rijdt zelf in een oude Volkswagen Passat, die is van je vader geweest en je mocht ‘m hebben. Je probeert zoveel mogelijk met de trein naar Den Haag te gaan, maar omdat je in Gelselaar woont lukt dat niet altijd: daar kan je na lange debatten in de kamer met OV niet meer komen. Dit weet gelukkig bijna niemand, en al je fractiegenoten doen dat ook, binnen de fractie is het geen issue.
    3. Je hebt een korte affaire gehad met de woordvoerder van de minister van Milieu. Dat weten best veel mensen op het binnenhof, maar het is in den haag goed gebruik dat dit soort persoonlijke dingen (die onder de kaasstolp veel gebeuren) onder tafel blijven. Het komt in ieder geval nooit in de krant, journalisten doen zulke dingen ook. Het is een van de mores van van het binnenhof. Lastig is wel dat de woordvoerder getrouwd is (jij bent vrijgezel). Hij heeft je gedumpt.  Door die relatie weet je wel (vertrouwelijk) dat de minister na de verkiezingen waarschijnlijk Bestuursvoorzitter van NEDCAR wordt, de autofabriek in Limburg
  • Wat je wilt:
    1. Je wilt aandacht, want je moet hoog op de lijst voor de komende verkiezingen.
    2. Daarnaast wil je die arrogante eikels van een autobedrijven een serieuze klap toebrengen zodat ze eindelijk milieu eens serieus gaan nemen.
    3. Je wilt de minister eens stevig aanpakken, en liefst nog tot aftreden dwingen voor de komende verkiezingen. Als haar woordvoerder peentjes moet zweten is het mooi, die heeft je gedumpt.

Opdracht:

  • je beginpunt: je bent weinig zichtbaar, politici worden in het algemeen als leugenaars gezien en je bent te onbekend voor ophef. VSBL:10, RLBT 30, Fzz: 0
  • Waar wil je uitkomen? Je wilt je vooral je zichtbaarheid en eventueel je betrouwbaarheid vergroten (mag iig niet kleiner worden), enige ophef neem je als politicus voor lief. Dus: VSBL >70, RLBT >30, Fzz <40

 

 

 

  1. Het bedrijf
  • Wie ben je: je bent Bernt Obermacher, de bestuursvoorzitter van Volkswagen. Het gaat niet zo goed met de verkoop van je auto’s want je hebt de slag naar hybride een beetje gemist. Je staat onder druk en je hebt de laatste jaren van je organisatie geeist dat Volkswagens de zuinigste in hun klasse zijn. Je staat op grote afstand van de werkvloer, dus welke keuzes ze daar maken weet je niet precies.
  • Wat zijn je feiten:
    • De werking van je catalysator is gebaseerd op het onderzoek van prof. Henk de Boer, TU Delft en daardoor zijn je auto’s het meest zuinig op de markt.. Dat onderzoek is openbaar beschikbaar, dus daar is hij zich niet van bewust.
    • Je overweegt vanaf volgend jaar een deel van de productie van Volkswagen te laten doen bij NEDCAR in Nederland
    • VW betaald 250.000 euro aan campagne op weblog Geenstijl
    • Je bent keurig getrouwd en hebt twee kinderen, maar je leidt een dubbelleven. In het weekend ben je te vinden in het nachtleven van Berlijn als traverstiet Loeloe. Niemand weet dat Bernt en Loeloe dezelfde zijn.

Wat je wilt:

  • Je wilt de reputatie van je merk beschermen: mensen moeten auto’s verkopen. Op gedoe zit je niet te wachten.

Opdracht:

  • je beginpunt: je bent als merk door dure reclame redelijk zichtbaar, je merk wordt als degelijk en betrouwbaar gezien, en er is weinig ophef over je: VSBL: 50, RLBT 80, Fzz: 10
  • Waar wil je uitkomen? Je wilt je zichtbaarheid vergroten, je betrouwbaarheid in stand houden en geen ophef veroorzaken: dat is slecht voor je beurswaarde. Dus: VSBL >70, RLBT >80, Fzz <20

 

 

 

  1. De minister
  • Wie ben je: je bent de minister van Milieu. Je bent van de VVD, en je hebt niet zoveel op met Milieu-gekkies. Je wilt vooral ruimte scheppen voor het bedrijfsleven. Milieu is goed, zolang er geld aan te verdienen valt.
  • Wat zijn je feiten:
    • Je hebt nog 2 maanden te gaan tot de verkiezingen. Tot nu toe is je termijn prima verlopen, je wordt gezien als een rots in de branding.
    • Na je ministerschap ga je bestuursvoorzitter worden van Nedcar in Born, een grote autofabriek. De deal is al rond, maar nog zeer geheim. Niemand in Den Haag weet ervan, met uitzondering van een paar vertrouwelingen.
    • Je hebt als enige in het kabinet een Volkswagen Phantom als dienstauto, eigenlijk is ie te duur voor de regels maar niemand heeft er over gezeurd. Je hebt m niet zelf gekozen maar overgenomen van je voorganger.
  • Wat je wilt:
    • Je wilt soepel je termijn uitzitten zonder gedoe.
    • Je wilt na je termijn zonder problemen kunnen over kunnen stappen naar Nedcar, waar je 10x meer gaat verdienen dan als minister. Je weet dat er gedoe van komt. Je houdt daarom wat afstand van onderwerpen die met de autoindustrie te maken hebben, dat laat je liever aan de staatssecretaris.

Opdracht:

  • je beginpunt: je bent als minister zeer zichtbaar, voor een politicus wordt je als redelijk betrouwbaar gezien, en er is weinig ophef over je: VSBL:90, RLBT 70, Fzz: 10
  • Waar wil je uitkomen? Je bent wat minder gebaat bij zichtbaarheid in deze fase, maar op zich is het prima. Je wilt als betrouwbaar gezien worden, mede omdat je ZONDER ophef wilt doorstromen naar je volgende baan. Dus: VSBL >50, RLBT >80, Fzz <20

 

 

 

 

 

 

Stap 1.

Zembla sends out a press release:

In the next episode of Zembla, the ground-breaking Current Affairs show will reveal that Volkswagen has deliberately cheated with the Carbon Monoxide emissions of their diesel engines. When warm, the engines produce 10x more CO than officially allowed, due to special technology in their exhaust catalytic convertor. CO is a compound which can be deadly to people.

 

Info!

 

A source tells you the Minister is driving around in a Volkswagen Phantom, Diesel, which uses the special catalytic tech. It’s also much more expensive than government rules allow

 

Info!

A reliable source tells you the minister has a secret deal to become the CEO of Nedcar, a large automotive company with a factory in the Netherlands. The source also says that Nedcar is in financial troubles, which could be over if it is successful in persuading Volkswagen to move production of their Lupo to Nedcar.

 

Info:

A source gives you a link to a video that shows Loeloe, a famous drag queen in the Berlin Clubscene. Your sources tells you Loulou is in fact Bernd Obermacher, indeed there is a striking resemblance.

 

Info:

A source tells you that scientist De Boer has strong ties to the automotive industry. You have a copy of a 1 hr lecture he gave at an Volkswagen event, for a striking 20.000 euro

 

Info:

A source tells you that politician Jitske Herenhuis had an affair with the spokesperson of the Minister of Environment for three months. Everybody under the The Hague ‘Kaasstolp’ knows this. They broke up with a nasty fight and seem to resent each other heavily

 

 

Fact:

A student died of CO poisoning in his student house in Leiden. He committed suicide by rigging his old Volkswagen car and rerouting exhaust gasses into the cabin. Four housemates are in shock, as they barely survived in their rooms.

 

Info:

Sources tell you that Jitske Herenhuis drives an old VW Passat Diesel from 1998. She says that she goes to The Hague from the eastern border by train but your sources says she never really does that: she normally uses her car

 

Info:

A source tells you that Geenstijl receives 250.000 euros this year from Volkswagen for an ad campaign. The source also tells you that Geenstijl is in financial difficulties

 

Fact:

A group of columnists from the Main Stream Media start a campaign against Geenstijl, exposing them as a bunch of sexually frustrated woman abusive caveman. They publish multiple articles in newspapers

 

Info:

A source tells you that Friso van Klaveren actually spend time in jail in Germany while campaigning for Greenpeace. Apparenty, they blocked a brown coal energy plant and it lead to a lot of violence and vandalism.

 

 

Be Sociable, Share!
© 2011 TU Delft