Over mijn blog

Ooit een 'Rocket Scientist' maar al heel snel gesnapt dat ik niet moet rekenen aan raketten (mijn enige praktijkervaring: Ariane 501 -nee, ik was het niet!). Andere mensen enthousiast maken zit me meer in het bloed.
Na negen jaar bij ESA ben ik nu geland bij mijn thuishaven, de TU Delft, als woordvoerder/communicatie adviseur.

Dit blog gaat soms over ruimtevaart, maar meestal over mijn ervaringen in het communicatievak. Persoonlijk vind ik dat journalisten en voorlichters wel wat opener mogen zijn over hun samenwerking. Daarom probeer ik hier inzicht te geven in de afwegingen en keuzes die ik maak. Dat kan niet altijd, maar vaak ook wel.

Volg me op Twitter Bezoek mijn LinkedIn profiel email me op m.vanbaal@tudelft.nl
+31 (0) 15 2785454

Categories

Disclaimer

De meningen ge-uit door medewerkers en studenten van de TU Delft en de commentaren die zijn gegeven reflecteren niet perse de mening(en) van de TU Delft. De TU Delft is dan ook niet verantwoordelijk voor de inhoud van hetgeen op de TU Delft weblogs zichtbaar is. Wel vindt de TU Delft het belangrijk - en ook waarde toevoegend - dat medewerkers en studenten op deze, door de TU Delft gefaciliteerde, omgeving hun mening kunnen geven.

Dat was top, de Surprisehelpdesk

rolfHet was wellicht niet mijn belangrijkste bezigheid dit jaar, maar wel degene met de langste voorbereiding. En vooral: de allerleukste. Rolf Hut’s Surprise Helpdesk, afgelopen weekend in het Science Centre in Delft. Het idee ontstond in oktober vorig jaar bij een kopje koffie, maar toen vonden Rolf en ik de tijd tot Sinterklaas te kort. ‘Doen we volgend jaar!’ riepen we. Meestal komt daar natuurlijk niks van, maar in dit geval gelukkig wel: afgelopen weekend knutselden tussen de 200 en 300 kinderen in het Science Centre  fanatiek een ‘technische’ surprise in elkaar. Werkende golfslagbaden, basketbalveldjes met zoemers, telescopen, fietsen met motortjes op de wielen, de ene na de andere opmerkelijke creatie kwam langs. Het was een groot succes, en een zeldzaam voorbeeld van een evenement waar volgens mij eigenlijk alles van nature aan ‘klopte’.

Synergie
Dat laatste is eigenlijk zeldzaam. In een van mijn eerste blogs, over de ‘Wet van het Sterkste Merk‘, heb ik al eens betoogd hoe moeizaam samenwerking vaak is in communicatietrajecten. Uiteindelijk gaat er meestal 1 partner met de ‘oogst’ aan de haal, en eindig je met ruzie. Niet in dit geval: elke betrokken partij had een duidelijk, keurig in elkaar passend, belang: Rolf als gezicht van de ‘maker’-beweging, zijn uitgever voor de verkoop van een bijbehorend ondersteunend boekje, het Science Centre met techniekpromotie voor kinderen, en ikzelf voor de PR van de universiteit.

surprisehelpdesk

Behoefte
Maar nog belangrijker: dit idee haakte in op een glasheldere behoefte op een duidelijk afgebakend moment: elk kind in de bovenbouw van de basisschool moet eind november een surprise maken, en iedereen wil graag ‘de blits maken’. En daar konden we dus echt bij helpen, want met een klein beetje ‘tech’ kun je veel en veel gavere surprises maken. En dat is allereerst gewoon heel leuk om te doen. En tegelijk konden we de boodschap de wereld insturen dat het in onze ‘techy’ wereld gezond is dat elk kind in zijn jeugd wat gevoel opbouwt voor hoe techniek werkt, ook als later rechten of geneeskunde gaat studeren. Net zoals het gezond is dat iedere aankomende ingenieur in zijn jeugd in aanraking komt met literatuur.

Enthousiasme
Het resultaat was een evenement waar werkelijk iedereen enthousiast was: de kinderen waren razend fanatiek bezig, voor de begeleiders was het inspirerend, ouders vonden het geweldig. En met artikelen in kranten, radio en reportages in Hart van Nederland maar vooral het voor een universiteit oh zo belangrijke jeugdjournaal was ook de PR-man in zijn nopjes (de vader in de PR-man nog meer overigens).

Meer?
Achteraf blijf ik vooral over met de vraag waarom we dit niet veel eerder hebben bedacht? En hoe we kunnen stimuleren dat dit volgend jaar op veel meer plekken in Nederland gebeurt. Veel meer dan een grote ruimte en wat enthousiaste knutselaars heb je eigenlijk niet nodig, wie doet er mee?

Michel

Be Sociable, Share!

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *

© 2011 TU Delft