Over mijn blog

Ooit een 'Rocket Scientist' maar al heel snel gesnapt dat ik niet moet rekenen aan raketten (mijn enige praktijkervaring: Ariane 501 -nee, ik was het niet!). Andere mensen enthousiast maken zit me meer in het bloed.
Na negen jaar bij ESA ben ik nu geland bij mijn thuishaven, de TU Delft, als woordvoerder/communicatie adviseur.

Dit blog gaat soms over ruimtevaart, maar meestal over mijn ervaringen in het communicatievak. Persoonlijk vind ik dat journalisten en voorlichters wel wat opener mogen zijn over hun samenwerking. Daarom probeer ik hier inzicht te geven in de afwegingen en keuzes die ik maak. Dat kan niet altijd, maar vaak ook wel.

Volg me op Twitter Bezoek mijn LinkedIn profiel email me op m.vanbaal@tudelft.nl
+31 (0) 15 2785454

Categories

Disclaimer

De meningen ge-uit door medewerkers en studenten van de TU Delft en de commentaren die zijn gegeven reflecteren niet perse de mening(en) van de TU Delft. De TU Delft is dan ook niet verantwoordelijk voor de inhoud van hetgeen op de TU Delft weblogs zichtbaar is. Wel vindt de TU Delft het belangrijk - en ook waarde toevoegend - dat medewerkers en studenten op deze, door de TU Delft gefaciliteerde, omgeving hun mening kunnen geven.

Onzichtbaar?

Beste Jim. Met interesse las ik je column op Cursor, onder de titel ‘Onzichtbaar’, over de profilering van de TU Eindhoven.  Daar zou ik als PR-man van de ‘concurrent’ over kunnen gaan grinniken, maar dat doe ik niet. Ik vind dat je mijn collega’s bij de TU/e onrecht doet. Dat de profilering van je universiteit je aan het hart gaat vind ik op zichzelf mooi, maar het doet me wel aan beroemde woorden van John F. Kennedy denken: ‘Ask not what your country can do for you….’

Allereerst, je doet de voorlichtingscollega’s van de TU/e echt onrecht. De TU Eindhoven is tegenwoordig veel nadrukkelijker aanwezig in het medialandschap dan vroeger, met veel meer herkenbare projecten en gezichten. Prof. Maarten Steinbuch is een mooi voorbeeld van een wetenschapper die zich heeft ontwikkeld tot nationaal aanspreekpunt voor automotive-vragen.

Robots
Met robotvoetbal en zorgrobots heeft Eindhoven een nationaal profiel. Ook Delft heeft een robotica-profiel, maar welke universiteit in de beeldvorming ‘de robotica-universiteit’ is durf ik niet zo te zeggen. Intussen hebben jullie ook het fenomeen ‘studentenprojecten’ opgepakt, en soms doen jullie dat slimmer dan wij hier. Waar Delft vaak voor wedstrijdwinst gaat, zoekt Eindhoven het in automotive projecten met maatschappelijk nut. Communicatief is dat heel slim, want de eerste vraag van journalisten is altijd ‘wat heb je d’r an?’ .

Stella
Zo’n Isa is al goed bedacht, maar zonnewagen Stella is echt een wereldhit, die zich in 1 jaar meteen op het publieke podium naast ons Delftse Nuon Solar Team heeft genesteld. Dat is knap en vooral heel slim gedaan (oa door de eerder genoemde communicatiemensen). En zo zie ik nog wel meer moois in Eindhoven. Kleinschalig PR-beleid?

Laten we eerlijk zijn: deze discussie gaat helemaal niet over feiten. Het gaat over perceptie. En perceptie is traag, het loopt vijf jaar op de werkelijk achter en het veranderen van een perceptie kost nu eenmaal tijd. En bloed, zweet en tranen.

Betrokkenheid
Dat die perceptie jou aan het hart gaat blijkt uit deze column, betrokkenheid is mooi. Alleen is roepen dat dat de communicatieafdeling ‘grootser moet denken’ denk ik niet de sleutel. Communiceren doen we namelijk allemaal, de hele dag, niet alleen de PR-mensen. De motor van de communicatie van een universiteit wordt gevormd door haar wetenschappers en studenten. “De TU/e is koning van de bescheidenheid en dit heeft alles te maken met de kleinschaligheid van ons PR-beleid.”, zeg je. Dat eerste weet ik niet, en dat laatste ben ik zeker niet met je eens. Het heeft – denk ik- eerder te maken met houding, en vooral met trots. Trots op de zichtbaarheid van Steinbuch, prestaties als Stella en de voetbalrobots. Natuurlijk, een universiteit is veel meer dan dat alleen, maar het zijn wel prachtige uithangborden. Als ze ‘van mij’ waren zou ik ze koesteren.

Die zonneauto’s en robotjes zijn leuk, maar…’ ?

Weet je nog, die bekende uitspraak van Kennedy? ‘Ask not what your country can do for you -ask what you can do for your country?  Die universiteitscommunicatie: dat ben jij.

Michel

 

Be Sociable, Share!

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *

© 2011 TU Delft