Over mijn blog

Ooit een 'Rocket Scientist' maar al heel snel gesnapt dat ik niet moet rekenen aan raketten (mijn enige praktijkervaring: Ariane 501 -nee, ik was het niet!). Andere mensen enthousiast maken zit me meer in het bloed.
Na negen jaar bij ESA ben ik nu geland bij mijn thuishaven, de TU Delft, als woordvoerder/communicatie adviseur.

Dit blog gaat soms over ruimtevaart, maar meestal over mijn ervaringen in het communicatievak. Persoonlijk vind ik dat journalisten en voorlichters wel wat opener mogen zijn over hun samenwerking. Daarom probeer ik hier inzicht te geven in de afwegingen en keuzes die ik maak. Dat kan niet altijd, maar vaak ook wel.

Volg me op Twitter Bezoek mijn LinkedIn profiel email me op m.vanbaal@tudelft.nl
+31 (0) 15 2785454

Categories

Disclaimer

De meningen ge-uit door medewerkers en studenten van de TU Delft en de commentaren die zijn gegeven reflecteren niet perse de mening(en) van de TU Delft. De TU Delft is dan ook niet verantwoordelijk voor de inhoud van hetgeen op de TU Delft weblogs zichtbaar is. Wel vindt de TU Delft het belangrijk - en ook waarde toevoegend - dat medewerkers en studenten op deze, door de TU Delft gefaciliteerde, omgeving hun mening kunnen geven.

Hart van Nederland. Like.

Het zal de frequente lezer van dit blog niet verrassen: ik draag Hart van Nederland een warm hart toe. Zelf zie ik het programma niet zo vaak, maar het is vrijwel altijd heel prettig met ze werken. Ik heb al meer dan tien jaar regelmatig contact met Roy van der Lans en had ‘m nog nooit ‘In Real Life’ ontmoet. Hoog tijd dus. Donderdag was ik met de collega’s bij Hart van Nederland op bezoek en dat was een feestje.

Onderschat medium
Ik vind Hart van Nederland een onderschat medium. Dat heb ik al eens eerder betoogd, toen ik ze in een eerder blog ‘nomineerde’ voor een wetenschapsprijs. Ze berichten natuurlijk niet zo vaak over wetenschap en technologie, maar als ze het doen dan doen ze het meestal verrassend goed. Dat is ook niet zo onlogisch, want om een lastig onderwerp naar hun doelgroep te vertalen moeten ze net even wat harder werken dan de collega-nieuwbulletins en dat merk je. Oke, het gaat natuurlijk ook wel eens mis, zoals bij het item over de ballonsprong van Baumgartner. Maar dan zijn ze ook wel zo sportief dat zelf weer recht te zetten (zie dit eerdere blog). Daarnaast kun je ze met recht een trendsettend programma noemen, want het uitgangspunt dat nieuws ‘dicht bij de mensen’ gebracht moet worden is tegenwoordig ook door bijvoorbeeld het NOS Journaal geadopteerd. En naar de late editie van het programma kijken een miljoen mensen. Respect dus.

Bezoek
Donderdag waren we op bezoek, we hadden een ‘excursie’ met de collega’s van externe communicatie. Op het programma stond de redactie van BNR/FD (erg nuttig), een fijne lunch bij @bureauwibaut en dus een bezoek aan HvNL. Dat doen we wel vaker: het is indrukwekkend om bijvoorbeeld bij RTL Nieuws of het NOS Journaal over de schouders van de regie te mogen meekijken hoe het journaal gemaakt wordt.

Maar bij Hart van Nederland gaat zo’n bezoek net even anders. “Willen jullie het zelf even proberen?”. Pardon? Ja, natuurlijk willen we dat. En dus bemande @robspeekenbrinkde camera, deed @roymeijer de autocue, studentassistent Evelien de techniek, Peter de audio en was @mirandakester onze (getalenteerde) presentatrice. Ikzelf faalde volledig op de regie, dus dat lieten we maar aan vakman Stanley ;).

Zie hier het resultaat 🙂

 

YouTube voorvertoningsafbeelding

 

Want je kunt wel uitleggen hoe het werkt, maar mensen laten ervaren hoe razend moeilijk het is om een soepele promo van 30 seconden te maken, dat werkt natuurlijk veel beter. En daar doen ze dan bij Hart van Nederland niet moeilijk, duur of officieel over. Gewoon een prettige combinatie van een informele sfeer en vakmanschap. Zoals gewoonlijk dus.

Een onderschat medium, nog steeds. Like.

Michel

Be Sociable, Share!

2 comments

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *

© 2011 TU Delft