Over mijn blog

Ooit een 'Rocket Scientist' maar al heel snel gesnapt dat ik niet moet rekenen aan raketten (mijn enige praktijkervaring: Ariane 501 -nee, ik was het niet!). Andere mensen enthousiast maken zit me meer in het bloed.
Na negen jaar bij ESA ben ik nu geland bij mijn thuishaven, de TU Delft, als woordvoerder/communicatie adviseur.

Dit blog gaat soms over ruimtevaart, maar meestal over mijn ervaringen in het communicatievak. Persoonlijk vind ik dat journalisten en voorlichters wel wat opener mogen zijn over hun samenwerking. Daarom probeer ik hier inzicht te geven in de afwegingen en keuzes die ik maak. Dat kan niet altijd, maar vaak ook wel.

Volg me op Twitter Bezoek mijn LinkedIn profiel email me op m.vanbaal@tudelft.nl
+31 (0) 15 2785454

Categories

Disclaimer

De meningen ge-uit door medewerkers en studenten van de TU Delft en de commentaren die zijn gegeven reflecteren niet perse de mening(en) van de TU Delft. De TU Delft is dan ook niet verantwoordelijk voor de inhoud van hetgeen op de TU Delft weblogs zichtbaar is. Wel vindt de TU Delft het belangrijk - en ook waarde toevoegend - dat medewerkers en studenten op deze, door de TU Delft gefaciliteerde, omgeving hun mening kunnen geven.

Drie redenen waarom bijna niemand DUT Racing kent (helaas!)

Deze zomer verdedigt het Delftse DUT Racing team haar officieuze wereldtitel op het circuit van Hockenheim. Het is het oudste Delftse studententeam en misschien wel het beste. Binnen de wereld van internationale technische universiteiten is het raceteam van Delft University een begrip.

In Nederland kent bijna niemand ze, in tegenstelling tot zusterprojecten zoals zonnewagen Nuna en sinds vorig jaar de recordfiets Velox. Dat is frustrerend voor het team, maar als je bekijkt hoe de Formula Student-organisatie de evenementen heeft opgezet ook volstrekt begrijpelijk: het is, vanuit het gezichtspunt van de voorlichter, een schoolvoorbeeld hoe het NIET moet: onmogelijke nieuwstiming, valse verwachtingen en onbruikbaar beeldmateriaal. En dat is zo zonde… 🙁

Formula Student

Eerst even de achtergrond: Formula Student is een grote internationale ontwerpcompetitie voor studententeams, ooit ontstaan vanuit de Amerikaanse autoindustrie waar men constateerde dat de universiteiten ingenieurs afleverden met te weinig praktische vaardigheden en ervaringen. Doel is het ontwerpen van een racewagen en daarmee, na een grondige technische keuring, punten te verzamelen op raceproeven. Er zijn over de hele wereld wedstrijden – vaak op Formule-1 circuits- waar de teams punten kunnen verzamelen voor het klassement. Wereldwijd doen er 450 universiteiten mee. De wedstrijd in Hockenheim geldt als het officieuze WK want daar doen alle sterke teams uit de wereld mee. Traditioneel zijn de Duitse teams sterk, maar het veld is breed. Vorig jaar spotte ik een team uit de Gaza-strook.

Het ‘Delftse concept’

Het DUT Racing Team verscheen 12 jaar geleden voor het eerst met een racewagen bij de Formula Student Competitie. De eerste tien versies hadden een verbrandingsmotor, waarmee de studenten ‘het Delftse Concept’ perfectioneerden: ultralichte, en superzuinige ‘Davids’ waarmee ze de Duitse ‘Goliaths’ regelmatig versloegen. Vorig jaar stapten ze over naar de elektrische klasse en was het meteen raak: ze wonnen beide wedstrijden en staan fier bovenaan de internationale ranglijst. Dit jaar betreden ze het strijdperk met een noviteit: elektrische vierwielaandrijving. Naast twee elektromotor voor de achterwielen zijn beide voorwielen uitgerust met een eigen motor, zodat de wagen zich nog sneller door de scherpe bochten van het parcours kan trekken. Knap, zeker als je bedenkt dat het team elk jaar weer voor een groot deel uit nieuwe mensen bestaat. Dan moet je je kennisoverdracht, altijd een pijnpuntje bij studenten, heel goed georganiseerd hebben.

Drie leerzame dingen

Geweldig dus. Maar waarom WEET bijna niemand dat? Het probleem zit denk ik vooral in de opzet van de competitie: die is ooit bedacht door techneuten met een doel -betere ingenieurs- en die hebben daarbij niet aan de buitenwereld gedacht. Vanuit het PR perspectief gaan er volgens mij drie leerzame dingen mis:

1.      Valse verwachtingen

De wedstrijden vinden plaats op Formule-1 circuits! Wow. Hockenheim, Silverstone! Zie je de bolides al over het hete asfalt scheuren? Helaas: in werkelijkheid vinden de meeste raceonderdelen plaats op een uitgezette baan naast het echte circuit. Dat lijkt meer op een kartcircuitje op een veredelde parkeerplaats dan op een Formule-1 circuit. Daarnaast is het ook niet echt een racewedstrijd, maar een serie proeven waarbij er alleen bij de Endurance meerdere auto’s tegelijk in de baan komen. Dat de veiligheid voorop staat is goed, maar de spanning van een race is ver te zoeken. Valse verwachtingen scheppen is het slechtste wat je kunt doen als je media-aandacht wilt.

2.      Pionnetjes

Er valt geen foto of videoshot van Formula Student te maken, of het staat vol met pionnetjes. En dat heeft iets kneuterigs. De bovengenoemde baan wordt ook uitgezet met kegels: van de zijkant gezien een woud van kegeltjes waar geen chocola van te maken valt en een drama als je een mooie foto wilt maken. En geen mooi beeld = geen aandacht.

3.      En de ergste: TIMING!

De Formula Student wedstrijden vinden plaats in het weekend, en worden afgesloten met een Award Ceremony. Duurt eindeloos, want er zijn eindeloos veel prijzen en prijsjes en iedereen mag op het podium. Bijgevolg is de uitslag op het officieuze WK in Duitsland bekend om 23.30u op zondagavond. Tja, dat is wel het meest hopeloze moment dat je kunt kiezen voor ‘nieuws’. Zondag voorbij, te laat voor de ochtendkrant, ‘oud nieuws’ voor internetbronnen op maandag.  Maandagochtendradio dan? Programma’s als dat van Giel Beelen of Edwin Evers houden hier wel van. Maar ja: de wedstrijd heeft strenge regels en sancties inzake alcohol op het terrein, maar zondagavond is het feest. Echt feest. Dus maandagochtend om 7u op de radio, ik durf het niet eens te suggereren.

En het frustrerende is dat aan al die drie factoren waarschijnlijk wel wat te doen valt, als de organisatie dat zou willen. Vorig jaar liep er een professionele videoploeg rond, maar die maakten alleen melige filmpjes voor eigen gebruik, beeld voor media kreeg ik niet los. In de elektrische klasse was de einduitslag bij de jury al op zaterdagavond bekend, ik heb gesmeekt om informatie onder embargo. Kansloos. Helaas voor de bekendheid van het DUT Racing team heerst bij de Formula Student organisatie het adagium “altijd zo geweest”. Daarmee blijft  deze geweldige competitie een goed voorbeeld van hoe PR niet moet, helaas.

YouTube voorvertoningsafbeelding

Michel

Be Sociable, Share!

18 comments

@ Barry. Ik hoor vaker het argument ‘dit is geen actueel thema, zonnecellen wel’, maar ik zou de stelling best aandurven dat elektrisch rijden (dé toekomstvisie van ongeveer elke autofabrikant) een interessanter thema is dan zonne-energie (‘slechts’ een van meerdere oplossingen voor duurzamere energiewinning).

Daarnaast is het DUT Racing verhaal volgens mij behoorlijk mediageniek op zichzelf: 60 gepassioneerde studenten geven een jaar van hun leven en verslaan vervolgens in het hol van de leeuw tientallen Duitse teams van topuniversiteiten uit alle grote auto-industriesteden in de grootste ontwerpcompetitie ter wereld. En dat al jaren op rij!

Blijkbaar is dit toch niet voldoende. Landelijke bekendheid is leuk als waardering (zeker als je collegateams die wel krijgen) maar minder belangrijk. Wat wel steekt is dat het gebrek aan media-aandacht er ook voor zorgt dat zelfs studenten van de TU Delft het team vaak niet kennen en dat is een gemiste kans, voor die studenten zelf en voor het team.

Bij de Duitse autofabrikanten en de grote F1 teams is overigens niet alleen de competitie, maar ook het DUT Racing team zeker bekend, en dat vinden de studenten zelf zeker zo belangrijk.

Een kleine opsteker: In 2010 (DUT10 jaar) kregen we een mail van een student op stage bij een Duits bedrijf (weet uit m’n hoofd niet welke). Daar hadden ze nog nooit van de Nuna/Zonneboot/Fiets o.i.d. gehoord maar wel van de Formula Student competitie en zeker van DUT Racing.
In sommige kringen (lees Duitsland) is er dus wel bekendheid, maar helaas is dat inderdaad niet op het thuisfront.
Gezien de grotere instroom van de laatste twee jaar denk ik wel dat het de goede kant op gaat.

@mark Helemaal waar! Ik zou er een koninkrijk voor over hebben als dat KON.
In april begin ik altijd met het maken van een overzicht, zuchtend en steunend, in de wetenschap dat deze situatie gaat ontstaan.

Helaas hebben al die verhalen een vrij vaste dynamiek, omdat de ‘events’ waar ze na toe werken vastliggen (meestal in de zomer). En de ellende is dat daardoor allemaal tegelijk vallen. 🙁 Ik probeer ze zoveel mogelijk te spreiden, maar de bewegingsruimte is minimaal.
Al is dit in de basis natuurlijk wel een luxeprobleem

PS: met dit soort vijanden heb je geen vrienden meer nodig ;). Dank!

Mag ik nóg een reden opperen? Deze weken zijn er wel heel erg veel concurrerende verhalen. Muur aflopen, muur opfietsen, recordpoging hardfietsen, een zonneboot, een waterstofracewagen, vliegerenergie, en (van de concurrent) een wk robotvoetbal.

Stuk voor stuk zijn het interessante verhalen, maar in een redactievergadering (jawel: Feind hört mit 🙂 ) hoor ik dan: “Had de TU Delft vorige week niet ook al iets met een fiets” Waarom een ander corrigeert: “Nee, die recordpoging is pas volgende week. Vorige week was alleen de presentatie van die fiets.”

Ik snap dat het goed uitkomt in een studiejaar als alles tegen de zomer plaatsvindt. Voor een redactie is meer spreiding prettig.

Groeten,
Mark Beekhuis (BNR)

Beste Michel,

Zonder meer waar: de TU is erg vaak in het nieuws. En dan ook nog positief, tegenwoordig (helaas) ook een prestatie als onderdeel van de wetenschap.

In dat kader vond ik het jammer dat de TU niet voorkwam in het item over de simulator van het NLR en TNO vanavond in het 8-uur journaal!

Mvg,
Rui Roosien.

@rui ah, ja, dan zijn we het wel eens! Overigens is die verwarring nu nog wel in ons voordeel. Veel van die projecten van anderen worden met ons geassocieerd. Ik werd deze week nog gebeld door een landelijk radiostation voor het telefoonnummer van de teamleider van ons robotvoetbalteam. Ik bedoel maar…
Maar dat betekent niet dat we op onze laueren moeten gaan zitten, en dat doen we ook niet. Maar het punt van dit blog is en blijft: sommige dingen werken wel en sommige niet, en dat is verklaarbaar als je weet hoe het werkt.

Ps en meestal ram ik ‘meneer’ er zsm uit. Michel ajb, ik ben geen 40 (oja, toch wel ;))

Beste heer van Baal,

Mocht ik het beeld hebben geschetst dat de universiteit haar teams verwaarloost, dan wil ik dat bij deze recht trekken: de ondersteuning voor dergelijke activiteiten is zeer goed en zoals gezegd is er veel enthousiasme vanuit de TU.

Echter… de “concurentie” zit niet stil en ook Twente, Eindhoven en bijvoorbeeld de Haagse Hogeschool hebben mediagenieke studententeams die steeds vaker het nieuws halen, dus verwarring ligt wel degelijk op de loer. Zoals opgemerkt door de heer Lampaert, men kent vaak alleen Nuna.

Ik denk dat de TU meer kan halen uit haar studententeams, zonder de inhoud geweld aan te doen. Bescheiden, maar wel duidelijk zichtbaar.

@hajo precies. Dus help ik je met jouw belangen (en dien daarmee indirect veel effectiever die van mij ;))

Ik vind de balans tussen sponsoren en de TU eigenlijk best prettig. De TU is over het algemeen geen lastige sponsor die veel eisen stelt.

Maar ik denk dat het een beste speurtocht wordt naar een nieuwsbericht dat niet begint met: Studenten van de TU Delft hebben….
En daarmee hebben ze op een slimme manier de beste exposure.

@rui nee, daar ben ik het niet met je eens. De tu delft communiceert ‘via de inhoud’ en niet door haar logo overal op te hangen. Die ruimte moet je juist voor sponsoren laten, wij hebben m niet nodig (het is volstrekt duidelijk dat het van de tu komt).
Overigens stip je wel een mooi contrast aan: de recordpoging van forze. Die was namelijk (heel goed!) opgezet met in het achterhoofd ook aantrekkelijk te zijn voor media. Als je je een beetje aanpast aan de wetten van hoe media werken, dan werkt het vaak prima (dat zou de formula student organisatie dus ook meer moeten doen). Met banners heeft dat heeft weinig te maken.

Overigens: je opmerking dat de TU Delft haar merknaam niet inzet voor studententeams is echt onjuist hoor, alleen deze maand al gaan er een half dozijn officiele TU Delft persberichten de deur uit over projecten. Dat doet geen enkele andere universiteit.

Ik denk dat de vierde reden bij de TU zelf ligt. Waarom hangt de Grote Markt tijdens de onthulling van de DUT 12 niet vol met TU banners bijvoorbeeld?

De onafhankelijkheid van de Dream Teams ten opzichte van de TU is een groot goed en draagt bij aan de zelfredzaamheid en ontwikkeling van de teams en haar leden, maar de universiteit laat een flink kans liggen door zich niet zichtbaarder op te stellen tijdens evenementen.

Afgelopen jaar ben ik nauw betrokken geweest bij de organisatie van de wereldrecordpoging in Den Haag van het Forze waterstof raceteam (óók actief in de Formula Student competitie): minister Verhagen kwam, landelijke en locale media waren aanwezig, kortom veel publiciteit maar geen TU. Wij hebben als team veel moeite moeten doen om uberhaupt nog een paar vlaggen mee te krijgen. Als andere sponsoren wel groot uitpakken, valt dat echt niet meer op.

De TU Delft is landelijk bekend en geregeld te zien in de media, maar zet haar merknaam maar zeer beperkt in voor haar eigen studenten teams. Ontzettend jammer, want aan de ondersteuning en enthousiasme (niet in de laatste plaats bij de heer van Baal zelf) van de universiteit ligt het niet.


Disclamer: Bovenstaande vertegenwoordigt mijn eigen persoonlijke mening en is niet de mening van Formula Zero Team Delft

Ik ben de vader van een van de studenten die al meerdere jaren meedoet aan DUT Racing.
Ik ga nu met het gehele gezin voor de derde keer mee naar Hockenheim.
Ik mis gewoon de bekendheid van DUT Racing. Ik zou zo graag zien dat ook mijn collega’s en vrienden zouden weten wat DUT Racing is en doet. Wanneer ik er nu over begin is de eerste reactie tot nu toe nog steeds: “O, je bedoeld die auto op zonneenergie”. Ik moet dan steeds weer opnieuw uitleggen dat ik die niet bedoel en dan zie ik de interesse verdwijnen. Ik vindt dit zeer frustrerend. Wanneer ik zie wat jullie als team voor elkaar krijgen ben ik van mening dat iedereen dit mag weten. Ik ben ervan overtuigd dat iedereen over de gehele wereld trots is wanneer hij of een gezinslid in de krant komt te staan en/of op de TV komt.
DUT Racing hoeft niet de hemel in geprezen te worden maar meer bekendheid zou het werk van het team prettiger maken. Tot enkele jaren geleden verkeerde ik in de veronderstelling dat alle studenten zich alleen maar bezig hielden met feesten, zuipen en drugs gebruiken.
Ik zie bij DUT Racing andere bezigheden en dat mag ook gezegd en bekend gemaakt worden.
Ik had vorig jaar graag thuis gekomen en in de krant gelezen of op tv gezien dat DUT Racing gewonnen had, maar niets van dit alles. Uit pure onmacht ben ik al naar journalisten gestapt en is er iets gekomen in de Telegraaf en het AD, ook op omroep Zeeland.
Als ouder hoop ik dat ik dit jaar na Hockenheim niet weer moet uitleggen dat ik NIET die zonneauto bedoel.

@Barry Ik denk niet dat het er om gaat of het publiek er van op de hoogte moet zijn. Het gaat er om dat ingenieurs leren hun rol in de maatschappij te verkopen.

In tijden van bezuinigingen is het ook in het belang van de TU als het publiek weet dat er teams zijn die namens Nederland wedstrijden winnen. Het zal de bezuinigingen op het onderwijs niet terugdraaien maar kwaad kan het zeker niet.

Van wat ik begrepen heb moeten de teams ook verschillende presentaties houden met onder andere een marketing insteek. Ze vinden het dus wel belangrijk dat de studenten leren hun producten te verkopen :crazy:

@Barry Tja, niets ‘moet’ natuurlijk. Het brede publiek ‘moet’ ook niet op de hoogte zijn van de huwelijksperikelen van Ruud Gullit. 😉 Ik zie best punten die voor breder publiek interessant zijn: de vriendschappelijke strijd tussen Delft en Eindhoven bijv, elektrische vierwielaandrijving, en waarom kan zoiets geen blikvanger zijn voor elektrisch rijden zoals Nuna dat is voor zonne-energie? En sowieso horen ‘we’ het altijd graag als ‘we’ ergens heel goed in zijn.
Mijn punt is vooral dat je als de basics niet goed organiseert dat zeker niet lukt. Of het wel lukt als je de opzet wijzigt weet ik ook niet zeker natuurlijk.

Waarom zou het ‘brede publiek’ hier dan van op de hoogte moeten zijn? Ik zie – afgaande op je post, want ik kende het ook niet – niet iets aan de wedstrijd wat mensen echt kan aanspreken. Nuna gaat om zonne-energie, dat is een actueel thema. Velox gaat om een record – spreekt ook aan. Deze wedstrijd lijkt eerder een ‘gewone race’ voor studententeams. Interessant voor de race- en autowereld wellicht, maar ook voor het brede publiek? (ik ben ook maar even advocaat van de duivel ;))

Dank! En ja, als je nog meer hebt, kom maar door natuurlijk… 😉

@roy terechte vraag. Toch heeft het project er wel belang bij: het maakt de werving van nieuwe teamleden veel eenvoudiger (trots) en bovendien krijg je veel meer verdiende erkenning voor je CV als het project beter bekend is. Een interessante is ook ‘peer pressure’ van bijv ouders: als ze het project en haar waarde kennen, steunen ze de keus zoiets naast de studie te doen dan eerder? En uiteindelijk zijn dit de soort activiteiten waar je een ‘complete ingenieur’ van wordt, dat leer je niet alleen in de collegebanken.
Daarnaast: door de aandacht voor dit soort succesvolle projecten spontaan weer nieuwe (zoals Velox) en draagt het bij aan de studiecultuur. Nog meer? 😉

Even advocaat van de duivel spelen: in hoeverre hebben ze de extra publiciteit echt nodig? Zolang ze in de juiste kringen bekend zijn, en hun sponsors tevreden – en ze die kunnen blijven vinden om door te kunnen blijven gaan! – is er toch niets aan de hand?

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *

© 2011 TU Delft